Storylistening en storytelling

Wanneer je een bedrijf hebt of voor een organisatie werkt, dan heb je als het goed is onderzoek gedaan naar jouw klanten of cliënten. Wie zijn het? Wat hebben ze nodig? Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk? Je zoekt uit wie de andere spelers zijn in jouw regio. Op al die feiten en cijfers stem je je beleid en je diensten af. En op je website en in je folders vertel je wat je aanbiedt en met welk doel. Die communicatie vormt de basis voor jouw identiteit.

Feiten en cijfers heb je nodig. Het zijn de rationele argumenten op basis waarvan je je beleid maakt. Maar ons reptielenbrein is veel sneller te raken en te overtuigen door verhalen. Daarom is het vertellen van verhalen, ofwel storytelling, ook zo belangrijk in jouw communicatie. Zowel intern als extern. En dat begint met storylistening.

Storylistening: eerst luisteren

Om te kunnen vertellen, moet je eerst luisteren. En daar komt Storylistening om de hoek. Luisteren naar de praktijkvoorbeelden van jouw medewerkers, jouw cliënten en andere stakeholders. We noemen dat ook wel de onderstroom.
Hun beleving, ervaring, opvattingen en emoties geven inzicht in de problemen, waarvoor jij een oplossing biedt. Maar de patronen in verhalen vanuit verschillende perspectieven geven je ook een eerlijk beeld of jouw strategie nog werkt of dat er verandering nodig is. Onder storylistening versta ik het luisteren, verzamelen en duiden van die persoonlijke, soms kwetsbare verhalen van echte mensen.

Storytelling: verhalen delen

Uit storylistening komt waardevolle informatie voort om je interne of externe beleid te bepalen of te veranderen en diensten of project te vormen of aan te passen. Zo kunnen verhalen medewerkers en organisaties verbinden, wendbaarder maken en in beweging brengen.

Maar door het ophalen van verhalen beschik je ook over waardevolle content die je intern en extern kunt delen. Verhalen die mensen raken. Ze bieden input voor je visieverhaal, voor je corporate story en zijn illustratief voor je diensten en producten.
En die verhalen op papier of op film brengen, daar kan ik je mee helpen.

Aan welk soort verhalen en vormen je allemaal kunt denken lees je hier.

"Emily May heeft in het verhaal over de suprolo’s, zowel de kern geraakt, als een vrolijke, luchtige en informatieve film gemaakt. Het hele proces was zij nieuwsgierig en heeft zij alle aspecten weten te integreren in de film. Emily May is een betrouwbare partner in een project, ze zegt wat ze doet en doet wat ze zegt. Ze is creatief en vaardig. Daarnaast geniet je als klant van haar kennis en doelgerichtheid in de context van branding, communicatie en marketing."

Astrid Marcheggiani
Eigenaar Suprolo World