communitymanager

Communitymanager voor de Rijksoverheid

Projectomschrijving

Het hele jaar 2019 werkte ik 12 tot 16 uur als communitymanager voor het programma ‘Maatwerk voor Mensen’ voor de Rijksoverheid, bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit programma had tot doel een levendige community te realiseren om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen via de weg van social return. De rol van de communitymanager was het verbinden van inkoop- en hrm-professionals en leveranciers bij het Rijk.

Werkzaamheden

Samen met contentmarketingbureau SocialLane voerde ik de eerste maand een analyse en optimalisatie uit. Vervolgens zette ik de website, social media-kanalen en een besloten community in, waarvoor het Maatwerk voor Mensen-team informatieve, inspirerende en uitnodigende content maakte in de vorm van artikelen, blogs en video’s. 
In het redactie-overleg dat ik leidde, bepaalde het team onderwerpen, aan de hand van vooraf opgestelde formats en gebruikmakend van een contentkalender. Om de benodigde informatie uit de organisatie op te halen ging ik binnen en buiten de Rijksoverheid zelfstandig op zoek naar de personen die onderdeel uitmaakten van het verhaal. Voor zowel website als social media en besloten community schreef ik nieuwsberichten, teasende social mediaposts, artikelen en blogs op basis van interviews. Hierbij maakte ik een vertaalslag van de ‘ambtelijke’ taal, naar voor de doelgroep begrijpelijke en concrete taal.
  Bij verschillende evenementen maakte ik ‘snelle’ content, zoals social media-posts en korte videoquotes. Voor social media zette ik ‘visuals’ in huisstijl van het project in (gemaakt in Canva), om op aantrekkelijke en herkenbare manier op te vallen op de tijdlijn.
 Ook video’s maakte ik voor een groot deel zelf, als mobiele journalist, met de iPhone, professioneel gemonteerd met Final Cut Pro X. 
Artikelen, interviews en video’s plaatste ik middels het Hippo-cms op de website, op social media en op de besloten community (PleinBZK). Het programma Coosto gebruikte ik om posts vooruit te plannen. En we gebruikten social advertising om de content te verspreiden naar de juiste doelgroepen.

Resultaten

De inspanningen hebben geleid tot een ruime verdubbeling van de websitebezoeken, 630 nieuwe volgers op LinkedIn, 280 op Twitter, ruim honderd nieuwe communityleden en een grotere interactie op alle kanalen.

Gerelateerde projecten

Corporate film Europris

Een corporate film en krachtig verhaal voor Europris

Scherm_afbeelding-2023-07-12-om-15.41.29

Kernwaarden toegelicht in een Voxpop

Overheid stimuleren om duurzaam in te kopen

De overheid stimuleren tot duurzaamheid via inkoop

Een dame die aan tafel zit.

Uitlegvideo en artikel over een methodiek in de GGZ