Project omschrijving

Kernwaarden zijn belangrijk voor een organisatie. Het vertelt iets over de houding en instelling van mensen die bij jouw bedrijf werken. Woningbouwvereniging Velsen wilde op haar webpagina ‘Werken bij’ aan nieuwe kandidaten meegeven wat de kernwaarden van de vereniging zijn. Maar kernwaarden kunnen zonder toelichting lege woorden zijn. Daarom is het belangrijk om te laten zien dat de waarden geen door het management bedachte termen zijn, maar dat medewerkers deze waarden ook echt voelen en uitdragen.

De stijl die ik daarom koos voor deze video is de zogenaamde ‘VoxPop’, afkomstig uit de journalistiek. Daarbij bevraagt de verslaggever mensen over eenzelfde thema of stelling, waarna hij de antwoorden vlot achter elkaar monteert. Mensen zijn nieuwsgierig naar wat andere mensen te zeggen hebben. Ze kunnen zich daaraan spiegelen, over verbazen of er misschien wel om lachen.

Ik bevroeg voor deze VoxPop medewerkers van alle afdelingen en functies van WBVelsen wat zij in hun werk verstaan onder de waarden dienstbaarheid en verbinding. Want de een vult dat toch weer anders in, dan de ander.

Dit vergt doorvragen naar voorbeelden en emoties. Want we willen geen sociaal wenselijke antwoorden, maar authenticiteit om een oprechte video te maken. Anders gelooft niemand het.

Beoordeel zelf of dat gelukt is: