Corporate film Europris

Het verhaal achter de creatie van een krachtige corporate story voor Europris

24 mrt 2024

Het begon met een cursus Zweeds en het eindigde onlangs met een corporate story film voor een Europese organisatie ‘Europris’. En daartussen was het lang, maar leerzaam en interessant traject. Het kan raar lopen in het leven van een zzp’er.

Zweeds netwerken tijdens het uitlaten van de hond

In 2022 leerde ik via DuoLingo Zweeds omdat ik met Zweedse vrienden online zong in Coronatijd. Toen ik op een dag met mijn hond in mijn internationale buurtje wandelde, hoorde ik een vrouw tegen haar hond Zweeds praten. Ik kon het niet laten haar te vragen ‘År du Svenska?’ Verrast antwoordde zij mij bevestigend. We praatten wat (in het Zwengels) en ik begreep dat zij voor de nieuwe baan van haar man onlangs naar Nederlands was verhuisd. Ulrika, zo heet ze, vertelde me dat zij kunstenares is en ik vertelde haar over mijn werk als tekstschrijver/filmmaker. We wisselden contactgegevens uit om vaker samen met de honden te wandelen en onze talen te oefenen.

Copywriter Corporate Story gezocht

Enige tijd later kreeg ik een telefoontje van de communicatiemanager van Europris, Julia Iliyana. De nieuwe directeur van Europris zocht een copywriter en had van zijn vrouw gehoord dat zij zo iemand op straat was tegengekomen. Die directeur, Gustav Tallving, bleek  de echtgenoot van de Zweedse Ulrika te zijn. De vraag was of ik geïnteresseerd zou zijn om een script te schrijven voor een film voor Europris, een ledenorganisatie die professionele en humane detentie in Europa stimuleert.

De mooie missie van Europris voor het gevangeniswezen

Natuurlijk was ik geïnteresseerd, zeker toen ik mij in de organisatie verdiept had. Want Europris zorgt ervoor dat we mensen in detentie in Europa op een respectvolle, menselijke manier behandelen en hen voorbereiden op re-integratie in de samenleving. Ik geloof sterk in dit doel, want mensen verdienen een kans om te groeien, zelfs als ze in de fout zijn gegaan.

Script voor een film

Gustav wilde de missie en visie van Europris in een film vertalen. Het bestaande concept-script was echter vrij droog en er was behoefte aan meer verhaal. Maar wat was het verhaal van Europris eigenlijk? Dat was nog niet duidelijk. In onze eerste online videovergadering bespraken we mijn vragen en mijn werkwijze om tot een goede corporate story te komen.

Wat is er dan nodig voor zo’n verhaal?

Ik legde uit wat een goed organisatieverhaal of corporate story kan bereiken en aan welke voorwaarden het moet voldoen:

  • Het vormt de kern van alle communicatie-uitingen binnen en buiten de organisatie.
  • Het is het inspirerende ‘waarom’ achter het bestaan van de organisatie.
  • Het verbindt mensen door gedeelde kernwaarden.
  • Het benadrukt de unieke werkwijze en persoonlijkheid van de organisatie.
  • Het raakt en zorgt voor betrokkenheid.
  • Het wekt nieuwsgierigheid op, naar wat de organisatie te bieden heeft.
  • Het bevat een conflict dat moet worden opgelost en een duidelijke vooruitgang.

Verhalen uit de organisatie

Om een dergelijk verhaal te creëren, stelde ik voor interviews te houden met belangrijke stakeholders uit verschillende landen. Dit proces zou niet alleen interesse en betrokkenheid wekken, maar ook helpen bij het vaststellen van de kern van de corporate story en het ontwikkelen van een divers narratief dat de gehele organisatie vertegenwoordigt.

Zoals vaak gebeurt in een eerste gesprek, zetten mijn uitleg, maar ook mijn vragen over de organisatie, het doel en de doelgroep van de film, mijn klant flink aan het denken. Want welke stakeholders wilde hij nou eigenlijk met welk doel bereiken met deze film?

Lang verhaal kort

Gustav en de afdeling communicatie hadden informatie om op te broeden gekregen. Het zou meer investering kosten om het echt goed aan te pakken. Spannend dus. Maar toen zij weer contact opnamen, bleek dat zij de voordelen en beoogde impact inzagen. Ik kreeg groen licht voor de opdracht.

We pakten het serieus aan. Gustav organiseerde een stakeholdersanalyse en collega-ondernemer Marlies van Exter, met haar kennis van interculturele communicatie werd betrokken bij de communicatiestrategie.

Interviews met stakeholders

Intussen ging ik aan de slag met het interviewen van zes belangrijke stakeholders die de organisatie goed kennen. Zo voerde ik in het Engels videobelgesprekken met een van de oprichters, werkzaam bij het ministerie van Justitie in Oostenrijk, een directeur van het overkoepelend orgaan van gevangenissen in Roemenië, de Schotse ontwikkelaar van het EPIS-kennissysteem, een Spaanse gevangenisdirecteur en de Nederlandse directeur van een partnerorganisatie. Een boeiend internationaal belrondje.

Verschillende perspectieven vormen het totaalbeeld

Uit al deze perspectieven werd het totaalbeeld van het verhaal van Europris langzaamaan duidelijk. Grote gemene deler was ‘trots’ op de organisatie die gezamenlijk was neergezet. Mijn eerste versie van de Story of Europris kreeg vorm. Een compleet verhaal ontstond, dat de basis vormde voor het script van de film.

Een duidelijke hoofdpersoon voor het script

Filmmaker Joost Pleune kwam aan boord om het eerste script te lezen. Hij beval aan om in het script een duidelijk hoofdpersonage te kiezen. We kozen ervoor het verhaal te vertellen vanuit een gevangenisbewaarder in een Europese gevangenis. Toen konden we afspraken gaan maken voor het filmen. Een spannend onderdeel van het traject was ons bezoek aan de gevangenis in Zaanstad waar de opnamen zouden gaan plaatsvinden.

Een ogenblikje geduld a.u.b.

Nadat ik mijn input voor het scenario had gegeven, duurde het nog enige tijd voordat Joost daadwerkelijk de gevangenis in kon (om te filmen). Door de strikte veiligheidsmaatregelen kon ik daar helaas niet bij zijn. Het wachten was op de eerste montage van Joost waar ik nog mijn feedback op heb gegeven. Daarna was het ‘out of my hands’. Ik moest geduld hebben. Verschillende partijen moesten de film nog beoordelen en vervolgens was het wachten op het goeie moment van publicatie. Uiteindelijk is de film nu voltooid en gepubliceerd. Een knap staaltje filmwerk van Joost en een mijlpaal waar ik trots op ben.

Veel geleerd

Het was een mooi en leerzaam traject. Na vijf jaar als zzp’er kan ik zeggen dat mijn vertrouwen in mijn vaardigheden is gegroeid. Ik heb mijn advies- en storytelling-vaardigheden verder ontwikkeld en voor mijn eerste grote Engelstalige klant ging het communiceren in het Engels mij goed af.

Dus zie jij ook de waarde van het vertellen van het verhaal van jouw organisatie om de verbinding met je doelgroepen te versterken? Dan sta ik klaar om te helpen!

End of story.