Vloggende medewerkers. Doen of niet doen?

Organisaties zetten steeds vaker hun medewerkers in als ambassadeurs. En terecht. Een medewerker heeft vaak jarenlange ervaring, kent het bedrijf en de klanten. Hij schoolt zich continu bij om de nieuwste ontwikkelingen in het vakgebied te volgen. Hij heeft echt iets te vertellen. En via het netwerk van de medewerker kun je een grote groep mensen bereiken. Het is een trend van de laatste jaren om de medewerker voor de camera in een vlog te laten vertellen over zijn expertise. Goed idee of niet? Ik geef je mijn bevindingen en advies.

Een onderwijzer draagt gepassioneerd kennis over aan zijn leerlingen. Een zorgverlener staat dag en nacht klaar voor de patiĆ«nt. Een tuinder weet alles over het groeiproces van de tomaat. Maar je kunt niet uitblinken in alles en het is dan ook niet verwonderlijk als je minder sterk bent in het schieten van een scherpe foto, het schrijven van een tekst of… het filmen van een pakkende vlog. Uitzonderingen daargelaten, weet ik uit eigen ervaring dat de resultaten voor wie het toch probeert vaak teleurstellend zijn. De beeld- en geluidkwaliteit vallen tegen en de boodschap van de vlog is onduidelijk. Is mijn advies dan om medewerkers maar liever niet te laten vloggen? Nee, zeker niet! Bij jouw medewerkers zit kennis, passie en bevlogenheid. Laat dat vooral zien.

Vloggende medewerkers? Doe het goed.

Als je het doet, doe het dan goed. Laat je medewerkers niet aan hun lot over en help hen een handje! Begeleid de medewerker of betrek daarbij een ervaren filmmaker. Zo kan de medewerker heel persoonlijk tot de kijker spreken, maar krijg je toch een video die er professioneel uitziet en die je trots op je website en social media kunt delen.

Ik geef je zes tips om het goed te doen:

  • Voer een voorgesprekje met de medewerker. Wat wil hij vertellen, wat wil hij de kijker bijbrengen, wat zijn zijn eigen ervaringen? Weet hij zelf eigenlijk wel wat er zo bijzonder is aan wat hij doet? Zo heeft de medewerker zijn verhaal scherp voor de opname.

  • Geef de medewerker ter plekke instructies over het beeld: is er voldoende licht, is de setting leuk en ondersteunend aan het verhaal? Houdt de medewerker de camera stil en kijkt hij in de lens?

  • Het belangrijkste van de video is het geluid. Is je vlog onverstaanbaar, dan gaat de boodschap verloren. Let er dus op dat er geen storend achtergrondgeluid is zoals brommende machines, rinkelende kopjes, verkeer, ruisende wind. Een filmmaker kan de medewerker voorzien van professionele apparatuur zoals een statief en een speldmicrofoontje.

  • De medewerker is zelf misschien na een keer wel tevreden. Maar vraag nog even door, laat het hem nog eens overdoen, iets bondiger, op een andere toon of met een andere blik, en kies uiteindelijk de beste takes.

  • Maak nog wat extra beelden van de medewerker aan het werk of van de omgeving en mensen om hem heen. Dat geeft een levendiger effect en maakt het monteren later makkelijker.

  • Bij montage komt het een en ander kijken. Een montageprogramma gebruiken, het juiste formaat voor de juiste middelen kiezen, oog hebben voor een goede verhaallijn, ondertiteling toevoegen. Een filmmaker heeft de juiste software en skills om dit goed te doen. En kan voor je verschillende kanalen nog kortere of langere versies maken.

Wil jij ook medewerkers in je organisatie aan het woord laten over hun professie? En wil je het op bovenstaande wijze doen? Dan help ik je graag om je medewerkers te adviseren en een passende en aansprekende montage te maken.

Verder praten over vloggende medewerkers
Door | 2018-07-04T20:19:05+00:00 juli 4th, 2018|Blog|0 Comments

Laat je reactie achter