Het belang van de deadline (en hulde aan opa)

Het is 31 juli, elf uur ‘s avonds, en *pling*. Een e-mail kondigt aan: ‘Het Waterhoentje’ is uit! Mijn 85-jarige pa, (alias opa of pater familias) maakt al 23 jaar onze familiekroniek met foto’s en verhalen van kleine en grote gebeurtenissen. En hij verstuurt deze al die jaren stipt op tijd op de laatste dag van de maand. Nooit mist hij zijn deadline. Zelfs toen hij vorig jaar een enkel brak, werd zijn laptop in het revalidatiecentrum aangerukt, want een paar dagen vertraging was voor de hoofdredacteur van ’t Waterhoentje geen optie. En wij, kinderen en kleinkinderen leveren kopij en kijken altijd weer uit naar ons gezellige maandblad.

Deadline geeft houvast

De deadline, zelf vervloek ik ‘m soms, maar toch heb ik ‘m nodig. De deadline geeft me houvast en is mijn stok achter de deur. Hij is mijn ijkpunt van waaruit ik mijn werkzaamheden plan. Hij zorgt dat er dingen voor elkaar komen. Is er geen strakke deadline? Dan maak ik zelf een afspraak, met een klant of met mezelf, over de datum van oplevering.

Ben jij in jouw organisatie verantwoordelijk voor redactie of e-mailmarketing? Dan herken je vast hoe lastig het is om een continue stroom aan nieuwe content te ontwikkelen. Mogelijk schakel je mensen binnen of buiten je organisatie in om artikelen en beelden aan te leveren. Gaat dat moeizaam en traag? Deadlines zijn je vriend. Ook jouw leveranciers vinden het prettig om te weten wanneer er iets van hen verwacht wordt.

Maak een contentkalender

Beschouw jezelf als een uitgever, zoals voor een krant of een magazine. Bedenk welk soort en hoeveel content je wilt en kunt maken om je organisatie onder de aandacht te brengen. Plan je content, bepaal je deadlines en reken terug. Wanneer wil je een e-mail-nieuwsbrief uitsturen? Hoeveel tijd heb je dan nodig om artikelen in de direct mail-software te zetten? Hoeveel berichten wil je erin kwijt? Zijn er actualiteiten waar je rekening mee moet houden? Wie moeten er een bijdrage leveren? Wie kijkt er grammaticaal nog even naar? Deadlines gaan je helpen. Een contentkalender is daarbij een handig hulpmiddel. Je kunt er je planning in kwijt en maanden vooruitdenken.

Stel je deadlines

Oké, opa lukt het ook wel zonder contentkalender. Die deadline van de laatste van de maand staat in zijn, nog uitstekende, geheugen gegrift. Maar wil jij doelbewust bezig zijn met jouw content en een regelmatige flow aan artikelen opleveren, waarbij er ruimte blijft om in te spelen op actualiteit? Stel jezelf dan deadlines. Be prepared!

Wat vind jij eigenlijk van deadlines? Ik lees het graag hieronder!

Klik hier voor een voorbeeld contentkalender
Door | 2018-08-02T18:21:06+00:00 augustus 2nd, 2018|Blog|0 Comments

Laat je reactie achter